fredag 16. september 2022

Ytrefilet sous vide

Perfekt resultat hver gang! Se på våre nyeste gadgets. Vi har de kuleste gavene du kan gi. Få hjelp med oppskrifter og tilbehør på ytrefilet av svin, kjaptt og enkelt. Hva hvis du kunne lage mat på restaurantnivå hjemme?


Med sous vide kan du det!

Større fokus på resten av innholdet på tallerkenen må bli neste steg for en kokk som har 1 på sous vide ? Jakten på den perfekte saus? Nå er det mange som ikke har sous vide , så jeg har tatt med fremgangsmåte for tilberedning av indrefilet på tradisjonelt vis også. Sous Vide gjør at det er trygt å lage en medium-rare hamburger uten å bekymre seg for bakterier. Denne retten ble laget sous vide ,. Jeg la en døgnmarinert ytrefilet av svin i sous viden idag, 60gr i to timer, og resultatet ble herlig pulled pork!


Jeg synes svinefilet ofte kan bli litt tørt, selv indrefilet. Derfor har jeg tenkt at tilberedning i sous vide må være ypperlig for å få frem det aller beste i.

Usikker på hvor lenge du skal tilberede kjøtt sous vide ? Under finner du mine anbefalte tider. Sous vide er kort fortalt en måte å overføre. Selv om jeg var ganske tidlig ute med sous vide så har jo nå denne teknikken blitt allemannseie, noe som i teorien betyr at jeg bør gå videre til noe nytt.


Hvis du er som meg, sliter du med at mange baller i lufte lett fører til at du svir sausen - eller oversteker kjøttet. Jeg foretrekker en medium rare biff, men den. Okse ytrefilet i bit ca 4kg 57gr i timer. Tilbake til kjøkkenbenken, gutter! Rudolf trives som festens midtpunkt, og her har jeg brukt den som hovedrett i en fem-retters middag.


Derfor er porsjonen noe mindre enn hva en normal hovedrett ville. På vei opp på hytta i Valdres sammen med moren min stoppet jeg på Villfisken hvor jeg blant annet kjøpte med meg en av mine favoritter, nemlig ytrefilet av elg. Jeg har ikke vært så interessert i det fordi jeg trodde det krevde dyrt utstyr. Resultatet ble veldig bra.


Legg igjen en kommentar Avbryt svar. Sous - vide - under vakuum - er en teknikk som er på full fart inn i norske kjøkken. Vakuumpakking og vannbad er stikkordene - godt kjøtt er resultatet.


Kjøtt tilberedt sous vide må ha en minimumstemperatur på grader for å bryte ned fibrene i kjøttet.

Jeg pleier vanligvis å kjøpe ytrefilet av rein. I Malvik finnes en hjortefarm, og der har jeg vært så heldig og få fatt i førsteklasses hjortekjøtt. I dag var første gangen jeg laget ytrefilet i sousvidemaskinen. Sous Vide tryller selv skosåler møre, og ytrefilet av svin blir perfekt etter en runde i vannbadet!


Ingredienser: stk ytrefilet svin, her på rundt 6gram hver. Du kan velge dine egne favoritt smaker som krydder til marinaden, dette har jeg. Ytrefilet av elg med rømmesaus.


Tid og temperatur Når man begynner med sous vide vil man fort finne ut at det hovedsakelig dreier seg om du variabler for å få et godt resultat: tid og temperatur. Ha i vakuum pose og så i vannbad til rett tid og temperatur. Når den er klar, ta ut av posen. For noen uker siden kom jeg over en Sous Vide -maskin til halv pris og gikk på en liten smell der ☺ Jeg har prøvd litt forskjellig småtteri i den, med varierende. Det er langt fra meningsløst å behandle indrefilet sous vide.


Skjedde for meg med ytrefilet villsvin av årsgris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.