mandag 15. juli 2019

Hvalgryte

Ingredienser: Ca 5gr. Det passer til alle anledninger. Oppskrift: Tradisjonell hvalgryte. Til porsjoner trenger du: HVALGRYTE. Hvalgryte med sopp oppskrift med kalorier, allergener og pris.


Hval er den sunne miksen av kjøtt og fisk og passer godt i gryter.

Ernæringsbiolog Lise von Kroghs hvalgryte med vørterøl er sunn og god hverdagskost. En fantastisk hvalgryte. En deilig gryte av hvalkjøtt.


Vi inspirerer deg med sesongens råvarer, oppskrifter og historier. Her får du oppskriften på en himmelsk hvalgryte. Jeg gikk i barnehagen på 80-tallet, og i barnehagen min hadde vi egen kokk. Eller kokke, for det var jo ei dame, myndig men snill, med forkle og skaut på. Strø over litt salt og grovmalt pepper under steking.


Eksotisk hvalgryte oppskrift med kalorier, allergener og pris.

Og noen andre spennende ingredienser. Samtidig har jeg aldri vist helt hva jeg skal gjøre med dette fantastiske kjøttet. Hvalkjøtt er kjempe spennede og det ser jo så utrolig godt og delikat ut.


Innlegg om hvalgryte skrevet av StianS. Dette er matbloggen til Stian om både hist og pist som har med mat å gjøre. Ser godt ut, men etter en meget uheldig og seig hvalgryte i forsvaret har jeg ikke smakt det på snart år.


Fremgangsmåte: Fres løk, sopp, kjøtt og knuste einebær i smør. Krydre blanding under steking med salt og pepper. Tilsett en til to ss med hvetemel for å jevne. Jan Hellstrøm serverer hvalgryte i Otervær, etter en frisk tur med ribbåten Kjapp i Rødøys skjærgård. Dette er en enkel og tradisjonell oppskrift på hvalbiff med fløtesaus.


Varm olje i en stekepanne. Ha i chorizo og stek den noen minutter. Stek hvalkjøtt i samme stekepanne, med oljen som har dannet seg i. Legg chorizoen i en gryte. Mørt, saftig, supersunt og kjempegodt. Jeg har denne gang laget en selvkomponert hvalgryte , men du kan ha i det som du som liker og har tilgjengelig.


Det er veldig mange år siden jeg har spist hvalkjøtt. Den er også god oppvarmet neste dag.

Jeg fikk nemlig servert en hvalbiff som smakte 1 tran! Og etter det har jeg aldri. Stek først grønnsakene i smør - uten at de blir brune. Ta dem ut av pannen og hold dem varme. Dryss salt og pepper over.


La smør bli gylden brunt. Jeg skal lage hvalgryte i morgen og redd for at den skal smake for mye tran. Noen som har en god oppskrift? Da jeg var en liten jente var hvalkjøtt hverdagskost hjemme hos oss, og når jeg selv ble småbarnsmamma sto ulike retter av hvalkjøtt hyppig på menyen, på lik. Foruten Sandberg og Helgheim, var Buskerud Frps tredjekandidat Tone Heimdal Brataas og Frps valgkampkoordinator i Buskeru Lavrans Kierulf,.


Dette trenger du til personer: 8gr hvalkjøtt Smør Oliven- eller rapsolje Mel til jevning Sukkerkulør (eventuelt) Tyttebær Hvitløk Salt Pepper Slik gjør du. En sikker vinner på en hustrig høstdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.