torsdag 21. mars 2019

Fersk chili

Chilifrø fra planter i alle styrker. Oppdag gleden med å dyrke din egen chili ! Chilipepper kan brukes fersk , tørket, syltet, røkt eller knust til krydderpulver. Chili er svært rik på vitamin C – det er mer enn i appelsin!


Ved tørking er du selvforsynt med chili godt.

Norgest beste chilisauser. Norsk chili og Norske ingredienser, dyrket på Økologisk vis! Tørket chili er noe helt annet enn fersk. Når vesken forsvinner ut av frukten og chilien tørker inn, vil den endre farge og lage et sprøtt skall. Mat og drikke: Hei, folkens.


Jeg har i år, med sjokkerende godt resultat, dyrket meg endel chili i vinduskarmen. Et annet alternativ er å fryse det.

Jeg gjør det selv, og går helt fint. Chili inneholder A, B og C-vitaminer og er verdens mest brukte krydder. Chili tilhører samme plantefamilie som paprika, men innholdet av et stoff kalt capsaicin er. New Mexican finnes fersk i rød og grønn farge og i tørket tilstand som rød.


Agurksalsa med fersk chili , lime og koriander. Denne salsaen passer like godt til taco og tex mex-mat som til grillmat. Flea varslet før helga et nytt Red Hot Chili Peppers-album til våren. Foto: Janerik Henriksson, Scanpix)Red Hot Chili Peppers har varslet et nytt album.


Da kan jeg høste fersk chili til nærmere Jul og er jeg heldig overlever de vinteren og kommer tidligere i gang med fruktdanningen neste år. Mest av alt er chili kjent som tilbehør til taco, chili con carne og på pizza. Oppbevar fersk chili i plastpose, men ikke legg dem i kjøleskapet. Chilipulver og fersk chili er helt forskjellige produkter. Det blir som paprikapulver og fersk paprika.


Men, har du ikke fersk chili , brukes det som finnes i. Ja, dette er lurt, ikke sant?

Jeg tipper det tar et par uker før de er tørre nok. Vi har som sagt en bolle stående der jeg legger fersk chili på toppen. Dette ble en veldig god Chili Con Carne. Den skal jo rive litt i halsen.


Brukte som andre har sagt. Man kan bruke chili som en smakstilsetter for å gi matretter en ekstra piff, og bruke den hel, oppdelt, tørket eller fersk. Hvordan planter jeg chili ? Legg alle ingrediensene i en 10-liters buljongkasserolle og kok opp.


Senk varmen og la det putre i minutter. Peter0skrev: Alkohol og barn hører ikke sammen. Men siden du nå sier det ikke er alkohol sammen med sønnen er det nå ikke bevist at noe er feil her. Jeg lurer på om det går an å fryse chili rå? Nå har jeg fått så mange modne rød chilièr på planten min.


Klarer ikke bruke så mye som det produseres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.